grip op je pijplijn

Grip op je pijplijn? grip op groei!

Inhoudsopgave

Vorige week sprak ik een ondernemer, die een half jaar eerder tienduizenden euro’s had uitgegeven aan marketing en sales software. Het werkte niet, zei hij. Het bedrijf draaide er geen euro meer omzet door en medewerkers waren er niet blij mee.

Veel bedrijven missen grip op hun commerciële proces, waardoor de aandacht wordt gericht op de verkeerde leads en verkoopkansen volledig over het hoofd worden gezien. Van deals die wel binnengehaald worden, kan eigenlijk niet worden verteld welke invloed marketing hierop heeft gehad of zelfs wanneer het eerste contact was. Herkenbaar?

Voor veel ondernemers en commercieel managers is dit een bekend gevoel. Er komt dan vaak een slimme softwareverkoper langs, die inspeelt op deze gevoelens met een gelikte presentatie – en hoppa – er wordt een enorm bedrag uitgegeven. Dit is vast de oplossing!

Zonder dat er gekeken wordt naar het proces, worden er softwarepakketten in huis gehaald, terwijl de echte toegevoegde waarde zit in de inrichting van bedrijfsprocessen. De nieuwe tools zijn eerder een extra taak voor de marketeers en verkopers, dan een oplossing voor het probleem.

Hoe is het met jouw inzicht?

Veel commerciële processen zien er vergelijkbaar uit. Ze beginnen bij een anonieme bezoeker op de website, worden geïdentificeerd, gekwalificeerd en uiteindelijk hoop je er een klant van te maken. Daarnaast komen er nog wat leads halverwege het proces binnen, bijvoorbeeld door koude acquisitie, evenementen of mond-op-mond reclame.

Om personen van de ene fase naar de andere te brengen vinden er allerlei activiteiten plaats. De potentiële klant leest blogs of een e-boek, krijgt e-mails, wordt gebeld of komt met je bedrijf in contact op  evenementen.

Uiteindelijk eindigt de klantreis in een verkoop. Soms met een doorlopend contract, soms met alleen een enkele transactie of een project.

Een gewetensvraag: Hoeveel van deze commerciële activiteiten en mijlpalen zijn bij jou in één overzicht of systeem terug te vinden?

Hopelijk is het antwoord ‘allemaal’,maar heel waarschijnlijk is dat niet. Geen zorgen! Dat geldt voor weinig bedrijven. Maar als je dit overzicht wel hebt, is de kans dat je grip hebt op jouw pijplijn een stuk groter.

Maar wat is het belang van grip op je pijplijn?

Wellicht vind je het prima, dat jouw marketeers de nieuwsbrief in MailChimp maken en je accountmanagers Excel-lijstjes bijhouden met hun leads. Never change a winning team, zeg ik dan.

Maar wil je vooruit wil met je organisatie? Dan wordt het toch lastig om te bepalen waar de bottleneck zit, als je geen inzicht in het salesproces hebt.

Klinkt dit bekend?

Je hebt onvoldoende grip op je commerciële proces. Resultaat uit marketing en sales blijft steeds achter. Geen zorgen, wij helpen.

Direct boeken
Gerelateerd aan dit blog
Onderzoek Corona crisis effect marketing sales Nederland
Strategie

Onderzoeksrapport: impact coronacrisis op Marketing & Sales

Om erachter te komen hoe bedrijven reageren op de crisis deden wij een onderzoek onder marketing en salesprofessionals. Wat is de impact op prioriteiten en budgetten? En hoe zit het met het vertrouwen in de toekomst?

done is better than perfect
Updates

Wat ik leerde van bijna twee jaar ondernemen

Bijna twee jaar geleden startte ik als ondernemer en dat is, eerlijk waar, niet altijd hoe ik het voor me zag. Het stemmetje in mijn hoofd dat zegt “Bart, dit is niet goed genoeg” is meestal een drive om te verbeteren. Maar soms ook een blokkade om dingen te doen.